آخرین مقالات:
چگونه مشکل عدم نمایش استان و شهر را در ووکامرس حل کنیم؟
چگونه مشکل عدم نمایش استان و شهر را در ووکامرس حل کنیم؟
تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس
تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس
نحوه ایجاد محصول چند متغیره در ووکامرس
نحوه ایجاد محصول چند متغیره در ووکامرس
تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس

تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس

یکی از ابزارهای پیشرفته برای تحلیل رفتار کاربران، گوگل آنالیتیکس است. در دنیای دیجیتال امروز، کسب‌وکارها نیاز دارند که به‌طور دقیق رفتار کاربران خود را تحلیل کنند تا بتوانند استراتژی‌های بازاریابی و تجربه کاربری را بهبود دهند.

در این مقاله شرکت طراحی سایت کرمان، به بررسی تغییرات و بهبودهای موجود در گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) نسبت به نسخه قدیم‌تر یونیورسال آنالیتیکس (UA) پرداخته و نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان از این ابزار برای تحلیل رفتار مشتریان استفاده کرد.

گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) نسل جدیدی از پلتفرم گوگل آنالیتیکس است که به‌طور ویژه برای تحلیل داده‌های پیچیده و فراتر از تحلیل صفحات وب طراحی شده است. از آنجا که رفتار کاربران امروز نه تنها در وب‌سایت‌ها بلکه در اپلیکیشن‌ها و سایر پلتفرم‌های دیجیتال نیز رخ می‌دهد، GA4  قادر به جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تمامی پلتفرم‌ها است.

ویژگی‌های اصلی :GA4

  • Event-based tracking: پیگیری تعاملات بر اساس رویدادها.
  • Cross-platform tracking: پیگیری داده‌ها از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها.
  • Enhanced analysis tools: ابزارهای پیشرفته تحلیلی مانند Path Exploration، Funnel Analysis، و Cohort Analysis.
  • Machine Learning: استفاده از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی رفتار کاربران.
  • تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس در بخش explore

    تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس با گزارش‌های Path Exploration

    یکی از ابزارهای مفید و کاربردی در گوگل آنالیتیکس برای تحلیل رفتار مشتریان، گزارش‌های بخش Path Exploration  است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا مسیرهایی که کاربران در سایت یا اپلیکیشن شما طی می‌کنند را مشاهده کنید. در نسخه قبلی، ابزار Behavior Flow  وجود داشت که شباهت زیادی به Path Exploration  داشت، اما GA4 این ابزار را بهبود داده و قابلیت‌های بیشتری ارائه داده است.

    در این بخش می‌توانید مسیرهای مختلفی که کاربران در سایت یا اپلیکیشن طی می‌کنند را مشاهده و تجزیه‌وتحلیل کنید. این گزارش به شما این امکان را می‌دهد که ببینید کاربران از کجا وارد سایت شده‌اند، چگونه در آن حرکت کرده‌اند و به چه صفحاتی رفته‌اند.

    تحلیل رفتار مشتریان با Path Exploration

    برای دسترسی به این گزارش، ابتدا به قسمت Explore بروید و سپس گزینه Path Exploration  را انتخاب کنید. پس از آن، با استفاده از گزینه‌های مختلف موجود در این بخش، می‌توانید گروه‌های خاصی از کاربران را که می‌خواهید رفتار آن‌ها را بررسی کنید، انتخاب کنید. این قسمت شامل گزینه‌های متنوعی است که به شما در تحلیل دقیق‌تر مسیرهای کاربران کمک خواهد کرد.

    تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس با گزارش  Funnel Exploration

    در نسخه قدیمی‌تر، ابزارGoals  برای اندازه‌گیری تبدیل‌ها و فرآیندهای فروش استفاده می‌شد. در GA4، این ابزار به‌صورت Funnel Exploration  طراحی شده است.

    تحلیل رفتار مشتریان با Funnel Exploration

    با این ابزار، می‌توانید فرآیندهای تبدیل کاربران را در قیف‌های مختلف پیگیری کنید. می‌توانید مشاهده کنید که کاربران از چه مرحله‌ای به مرحله بعدی منتقل می‌شوند و در کدام مرحله از فرآیند ممکن است از دست بروند.

    آموزش عملی تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس با گزارش Exploration Cohort

    برای تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس ۴ و مشاهده گزارش‌های مرتبط، ابتدا وارد گوگل آنالیتیکس شوید و سپس روی گزینه Explore  کلیک کنید. در صفحه باز شده، در کنار قسمت Tab Settings  روی علامت +  کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف نمایش داده شوند. سپس روی Cohort Exploration  کلیک کنید.

    Exploration Cohort

    ایجاد Exploration Cohort

    برای ایجاد گزارش‌های  Cohort، می‌توانید Segment  تعریف کنید و آن‌ها را به دسته‌بندی‌های دلخواه تقسیم نمایید. برای این منظور، در بخش Variable  و Tab Settings  می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را برای تقسیم‌بندی گزارش‌ها در Cohort انتخاب کنید.

    برای مثال، در بخش Segment  می‌توانید تنظیماتی مانند کشور، نوع مرورگر، عنوان صفحات مختلف سایت، جنسیت و دیگر ویژگی‌ها را انتخاب کنید. سپس در بخش Tab Settings  می‌توانید بازه زمانی دلخواه (هفتگی، روزانه یا ماهانه)، ایونت‌های مختلف و دیگر فاکتورها را تنظیم نمایید. پس از انجام این تنظیمات، می‌توانید گزارش‌ها را به صورت نموداری مشاهده کنید که رفتار مشتریان را در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد. این نمودارها به شما امکان می‌دهند تا آمار و تحلیل‌های مربوط به رفتار کاربران را در قالب نمودارهای صعودی یا نزولی بررسی کنید.

    ایجاد و تعریف Segment

    در نسخه قدیم، تحلیل رفتار مشتریان بر اساس داده‌های جلسه و صفحه انجام می‌شد، اما در GA4، با استفاده از Cohort Analysis، می‌توانید گروه‌های خاص از کاربران را بر اساس ویژگی‌های مشابه (مانند تاریخ ورود یا رفتار مشابه) دسته‌بندی کنید و روندهای رفتاری آن‌ها را تحلیل کنید.

    این ابزار به شما کمک می‌کند تا روندهای طولانی‌مدت رفتار کاربران را تحلیل کنید و از این داده‌ها برای برنامه‌ریزی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید.

    تجزیه ‌وتحلیل رفتار مشتری با استفاده از Reports

    داده‌های موجود در GA4 به شما این امکان را می‌دهند که تحلیل‌های عمیق‌تری از رفتار مشتریان انجام دهید. برخی از مهم‌ترین داده‌هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارت‌اند از:

    تجزیه ‌وتحلیل رفتار مشتری با استفاده از Reports

    تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس: بررسی Engagement Rate 

    یکی از مفاهیم مهم در تحلیل رفتار مشتریان با استفاده از گوگل آنالیتیکس ۴، نرخ تعامل (Engagement Rate) است که می‌توانید آن را در بخش کاربران (User) مشاهده کنید. برای دسترسی به این اطلاعات، کافی است وارد گوگل آنالیتیکس شوید و به بخش کاربران بروید. در این قسمت، لیستی شامل نرخ تعامل کاربران، کشورهای مبدأ، شهرهای مختلف، و جزئیات مرتبط با نحوه ورود آن‌ها به سایت در دسترس شما خواهد بود.

    علاوه بر این، امکان تنظیم و مرتب‌سازی داده‌ها از کم به زیاد یا بالعکس وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید نرخ تعامل کاربران در کشورهای مختلف را از بیشترین به کمترین مرتب کنید تا مشخص شود کدام کشورها یا مناطق بیشترین تعامل را دارند. این اطلاعات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر روی مشتریان یا کاربرانی بگذارند که بالاترین نرخ تعامل را دارند.

    در اینجا، تعامل به این معنی است که کاربران حداقل ۱۰ ثانیه در صفحه باقی مانده‌اند، بر روی لینک کلیک کرده‌اند، از دو صفحه بازدید کرده‌اند یا یک رویداد خاص را انجام داده‌اند. با مرتب‌سازی داده‌ها در بخش Engagement Rate، کسب‌وکارها می‌توانند کاربرانی که تعامل کمتری داشته‌اند را شناسایی کرده و برای جذب بیشتر آن‌ها، استراتژی‌های مناسبی طراحی کنند.

    به طور کلی، هرگاه کاربر در طول جلسه (Session) خود یکی از موارد زیر را انجام دهد، نرخ تعامل برای او ثبت می‌شود:

    1. کاربر حداقل ۱۰ ثانیه در سایت حضور داشته و یک صفحه را مشاهده کند.
    2. Session هایی که در آن‌ها یک Conversion Event (رویداد تبدیل) اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، کاربر پس از ورود به سایت، تبلیغات را مشاهده کرده و سپس اقداماتی مانند ثبت‌نام، خرید اشتراک، کلیک روی لینک‌های هدف یا انجام خرید انجام دهد. نوع این Event ممکن است در سایت‌های مختلف با توجه به استراتژی یا نوع کمپین تبلیغاتی متفاوت باشد.
    3. Session هایی که حداقل شامل ۲ Page View باشد، یعنی کاربر بیشتر از دو صفحه از سایت را مشاهده کند.

    این معیار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا رفتار کاربران را به دقت‌تر و به طور جامع‌تری ارزیابی کرده و بر اساس آن، استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود را تنظیم کنند.

    Events تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس

    Events تحلیل رفتار مشتریان در گوگل آنالیتیکس

    وجود یک رویداد یا ایونت (Event) در گوگل آنالیتیکس ۴ به مدیران سایت کمک می‌کند تا تمام اتفاقات و فعالیت‌های کاربران را در سایت به‌صورت لحظه‌ای رصد کنند. در گوگل آنالیتیکس، شما می‌توانید رویدادهای مختلفی با شرایط متفاوت تعریف کنید و تحلیل رفتار مشتریان را به‌طور دقیق بررسی نمایید.

    اگر بدانید چگونه یک ایونت درست در  GA4ایجاد کنید، می‌توانید تحلیل‌های بسیار ارزشمندی از رفتار کاربران و روند تعامل آن‌ها با سایت خود داشته باشید.

    درGA4 ، تمرکز اصلی روی Event-based tracking  است. این بدان معناست که هر تعامل کاربران با سایت یا اپلیکیشن به‌عنوان یک رویداد ثبت می‌شود.

    این ابزار به شما کمک می‌کند تا دقیقاً بدانید که کاربران چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند (کلیک بر روی دکمه‌ها، پر کردن فرم‌ها، خرید محصولات و غیره) و این داده‌ها را برای تحلیل‌های عمیق‌تر استفاده کنید.

     Pages and Screens صفحات و اسکرین‌ها

    با استفاده از این گزارش می‌توانید ببینید که کاربران کدام صفحات یا اسکرین‌ها را بیشتر مشاهده کرده‌اند و میزان تعامل آن‌ها با این صفحات چقدر بوده است.

    این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا صفحات پرطرفدار سایت خود را شناسایی کرده و در صورت لزوم بهبودهای لازم را در بخش‌هایی که بازدید کمتری دارند، اعمال کنید.

     Pages and Screens صفحات و اسکرین‌ها

     Session Duration مدت زمان جلسه

    یکی دیگر از داده‌های مهم برای تحلیل رفتار مشتریان، مدت زمان جلسه است. این داده به شما نشان می‌دهد که کاربران چقدر زمان را در سایت شما سپری می‌کنند.

    مدت زمان طولانی‌تر ممکن است نشان‌دهنده تعامل بیشتر کاربران با سایت باشد، در حالی که مدت زمان کوتاه می‌تواند نشان‌دهنده نارضایتی یا مشکلات در محتوا یا ساختار سایت باشد.

    جمع‌بندی

    تحلیل رفتار مشتریان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت کسب‌وکارها در دنیای دیجیتال است. گوگل آنالیتیکس ۴ ابزارهای پیشرفته‌ای برای تحلیل رفتار کاربران فراهم کرده است که به‌طور قابل‌توجهی نسبت به نسخه قدیم بهبود یافته‌اند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود پیدا کرده و استراتژی موثرتری برای کمپین های فروش و تبلیغات در نظر بگیرید.

    دیدگاه: