رایج ترین اصطلاحات گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که توسط شرکت گوگل ارائه شده و برای ردیابی رفتار کاربران در وب سایتها و اپلیکیشنها استفاده میشود. با نصب یک کد ردیابی در سایت، این ابزار فعالیتهای کاربران را ثبت کرده و اطلاعات مفیدی مانند سن، جنسیت، علایق و نحوه تعامل آنها با سایت را جمع آوری میکند. گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا عملکرد سایت خود را ارزیابی کرده و براساس دادههای دقیق، تصمیم گیریهای بهتری برای بهبود تجربه کاربری و رشد سایت خود انجام دهید. این ابزار به خصوص برای کسانی که از سایر محصولات گوگل مانند گوگل Ads، سرچ کنسول و دیتا استودیو استفاده میکنند بسیار مفید است.
اگر شما دادههای زیادی دارید و توانایی تحلیل آنها را دارید. گوگل آنالیتیکس میتواند ابزار مناسبی برای شما باشد. تیم طراحی سایت در کرمان این مقاله را برای شما آماده کرده است تا با اصطلاحات گوگل آنالیتیکس آشنا شوید. امیدوارم این مطالب به شما کمک کند.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس با اضافه کردن چند خط کد ردیابی به سایت شما، فعالیتهای کاربران را ثبت کرده و اطلاعاتی مانند سن، جنسیت و علایق آنها را جمعآوری میکند. سپس این دادهها به سرور ارسال میشود. این ابزار تحلیلی قدرتمند از دادههای مختلف محصولات گوگل مانند گوگل Ads، سرچ کنسول و دیتا استودیو استفاده میکند و برای افرادی که از این محصولات بهره میبرند، گزینه مناسبی است.
اگر دادههای زیادی دارید و توانایی تحلیل آنها را دارید، گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای شماست. اما اگر به دنبال ابزاری سادهتر برای شروع کار هستید، ممکن است از پیچیدگیهای آن ناامید شوید، هرچند اطلاعات بیشتری نسبت به ابزارهای سادهتر ارائه میدهد.
اصطلاحت گوگل آنالیتیکس
حساب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Account)
ساختار کلی گوگل آنالیتیکس از سه بخش اصلی تشکیل شده است حساب (Account)، ویژگی (Property) و نما (View) حساب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Account) بهعنوان دروازهای برای دسترسی شما به اطلاعات و گزارشهای گوگل آنالیتیکس عمل میکند. برای شروع کار ابتدا باید با استفاده از ایمیل خود یک حساب گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. از طریق همین ایمیل، شما میتوانید به چندین حساب گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشید یا حسابهای جدید بسازید. بهعنوان مثال، فردی که با ایمیل خود علاوه بر ساخت حساب برای وبسایت شخصیاش، به حساب گوگل آنالیتیکس یک پلتفرم تجاری هم دسترسی دارد میتواند همزمان به چندین حساب گوگل آنالیتیکس متعلق به مشتریان سایت تجاری نیز دسترسی پیدا کند.
کلیک ها (Clickc)
نرخ پرش ( Bounce Rate)
پرش (Bounce) در گوگل آنالیتیکس به دورهای اطلاق میشود که کاربر پس از باز کردن یک صفحه بدون تعامل بیشتر با سایت، آن را ترک میکند. این وضعیت زمانی رخ میدهد که تنها یک درخواست به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال شود. دلایل پرش ممکن است شامل عدم علاقه، سردرگمی، یا یافتن پاسخ بهطور سریع باشد.
برای ارزیابی نرخ پرش، باید این سوال را از خود بپرسید آیا سایت من اطلاعاتی که کاربر پس از جستجو انتظار داشت ارائه میدهد؟ نرخ پرش بهصورت درصدی از ۰ تا ۱۰۰ بیان میشود. نرخ پرش بالا میتواند نشاندهنده مشکل در سایت باشد. در حالی که محتوای جذاب و مفید که کاربران با آن تعامل زیادی دارند به عنوان محتوای کاربر پسند شناخته میشود.
ورود ها (Entrances)
این معیار نشان میدهد که کاربران از کدام صفحه وارد سایت ما شدهاند.
منبع ورودی ترافیک (Source)
رویدادها (Events)
اقدامات خاصی که توسط کاربر در سایت انجام میشود، مانند دانلود فایل PDF یا پخش موزیک و این چنین اقداماتی ثبت میشود.
نرخ کلیک (Clickthrough)
نرخ کلیک (CTR) نسبت تعداد کلیکها بر روی سایت شما به تعداد دفعاتی است که سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شده است.
جامعه هدف(Audience)
مجموعهای از کاربران یا بازدیدکنندگانی که فعالیت خاصی در سایت یا اپلیکیشن شما انجام دادهاند. بهعنوان Audience شناخته میشوند. برای مثال، کاربرانی که خرید کردهاند صفحهای خاص را مشاهده کردهاند یا سبد خرید خود را انتخاب کنند. با ایجاد Audience در گوگل آنالیتیکس، میتوانید از آنها در کمپینهای تبلیغاتی Remarketing استفاده کرده و دوباره هدف گذاری کنید.
در خواست ها (Hits)
صفحه خروج و نرخ خروج(Exit Page & Exit Rate)
تعداد نمایش (Impressions)
تعداد دفعاتی که لینک سایت شما در فهرست نتایج جستجو به کاربران نمایش داده میشود.
صفحه فرود (Landing Page)
صفحهای که کاربران در آغاز هر دوره به آن وارد میشوند.
کانال ورودی (Channal)
اهداف (Goals)
تعداد بازدید صفحه و تعدا بازدید صفحه نمایش (Page views & Screen views)
جذب (Acquisition)
این معیار نشان میدهد که بازدیدکنندگان از کدام منابع به سایت شما وارد شدهاند، مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی یا ارجاع از وبسایتهای دیگر.
رفتار کاربران(Behavoir)
تحلیل رفتار کاربران در زمینه تعامل با محتوا، سرعت بارگذاری صفحات و جستجو در وبسایت انجام میشود.
جریان رفتار کاربران(Behavior Flow)
گزارش جریان رفتار کاربران، مسیری که بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر طی کردهاند را نمایش میدهد.این گزارش به شما کمک میکند تا متوجه شوید کدام محتوا بیشتر از بقیه توجه کاربران را جلب کرده است.
ترافیک مستقیم (Direct Traffic)
سوالات متداول
گوگل آنالیتیکس دادههایی را در اختیار ما قرار میدهد که میتواند به بهبود سئو سایت کمک کند. بهعنوان مثال، نرخ بانس ریت میتواند به شما در نگهداری کاربران در صفحات کمک کند. با استفاده از این ابزار، میتوانید صفحاتی با نرخ بانس ریت بالا را شناسایی کرده و آنها را بهبود دهید.
اگرچه یک سئوکار نیازی به تسلط کامل بر گوگل آنالیتیکس ندارد. اما باید با برخی نکات و قواعد آن آشنا باشد تا بتواند از این ابزار برای بهبود رتبه سایت استفاده کند.
جمع بندی
گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار کاربردی برای تحلیل عملکرد سایت و بهبود تجربه کاربری است. آشنایی با اصطلاحات و ویژگیهای آن به شما کمک میکند تا استفاده بهینهتری از این ابزار داشته باشید و بتوانید تصمیمهای بهتری برای رشد سایت خود بگیرید.