آخرین مقالات:
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
مراحل طراحی لوگو

مراحل طراحی لوگو

هر شرکت یا کسب و کار برای اینکه یک روند موفقی رو پیشرو بگیرد یکی از الزامات آن لوگو است. یک کسب و کار برای نشان دادن موفقیت و حرفه ای بودنش ، باید یک لوگوی منحصربفرد برای برند خود درنظر بگیرد. افراد با دیدن لوگوی شما یک دید کلی نسبت به کار شما وقتی شرکتی یا محصولی یک لوگوی خاص داشته باشد به شناخته شدن برند شما در بازار هدف کمک بسازی میکند. عموم مردم با دیدن این لوگو یک محصول خاص در ذهنشان می اید.داشتن لوگو مخصوص به خود باعث جلب اعتماد افراد به شما می­شود.

در طراحی یک لوگو، باید روند اساسی طراحی لوگو را رعایت کنیم تا بتوانیم یک لوگوی موفق داشته باشیم. یک لوگوی موفق داشتن باعث پیشرفت غیرمستقیم کسب و کار می­شود. می توان گفت طراحی لوگو یکی از سریع ترین روش ها برای معرفی برند و کسب وکار به شمار می­رود، همچنین مخاطبین با دیدن لوگو یک دید کلی از کسب و کار شما بدست می­آورد

یادگیری و آموزش طراحی لوگو نیز به همین دلیل رونق زیادی گرفته است چون هر کسب و کار برای حرفه ای جلوه دادن خود و کارش نیازمند یک لوگوی ویژه ی خود را دارد.

طراحی لوگو چیزی فراتر از انتخاب رنگ و فونت وغیره است، اساس هایی مثل ایده، تخصص و …. نیازمند برای طراحی یک لوگوی حرفه ای است.

مقاله مرتبط: طراحی گرافیک در کرمان

آشنایی با روند و مراحل طراحی لوگو

از انجایی که طراحی لوگو به یک علم تخصصی در حوزه طراحی گرافیک تبدیل شده است، طراحان گرافیک باید به مسائلی همچون رنگ شناسی، هویت بصری، اجزای تصویر و …. احاطه کامل داشته باشد.

شما با خواندن این مقاله، مراحل و نکات اساسی طراحی لوگو آشنایی کامل پیدا خواهید کرد.بعد از این مقاله برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای نیازمند استفاده از تمام نکات و مراحل گفته شده می­باشد.

مراحل طراحی لوگو در کرمان

قدم اول: ارزیابی و کسب اطلاعات از برند

Evaluate and obtain brand information

اولین و مهم ترین مرحله در طراحی لوگو ازریابی تحقیق و کسب اطلاعات درمورد برند و حوزه فعالیت است. لوگوی موردنظر برای طراحی، زمانی موفق است که بفهمید کارفرما دقیقا چه هدفی دارد و چه چیز از لوگو می­خواهد که استنباط شود.

برای بهبود کاز کسب اطلاعات بهتر است یک کاغذ در اختیار مشتری قرار دهیم تا هر آنچه را که از لوگوی موردنظر میخواهد را بنویسد تا ماا همیشه این اطلاعات و انتظارات کارفرما را جلوی چشممان داشته باشیم.

اطلاعات موردنیازی که از کارفرما باید بدست اوریم;

  1. اطلاعات کسب و کار و حوزه فعالیت مثل نام شرکت و نام تجاری شرکت و شعار موردنظر برای برند
  2. انتظارات و درخواست های مشتری و مشورت با کارفرما برای رنگ و نوع لوگو
  3. تحقیق درباره اینکه مخطبین آن برند و کسب و کار چه چیزهایی نیاز دارند و با چه الگویی میتوان آن نیاز را در لوگو برای مخاطبین نشان داد.

قدم دوم: ایده‌پردازی و طراحی اولیه از اطلاعات مرحله قبل

Ideation logo small

با استفاده از اطلاعاتی که از مشتری درباره حوزه کاری و … دریافت کردید ایده های که به ذهنتان می آید همه را یادداشت کنید و داشته باشید و هیچکدام از ایده ها را دور نیندازید، بعدا می توان همین ایده ها را با هم ترکیب کرده و نواقص آن ها را برطرف کرد و تکمیل کنید.

داشتن ایده های مختلف یک از مهم ترین تکنیک ها در طراحی لوگو و تاثیر بسیار زیادی در انتخاب بهترین لوگو می­باشد.

۲ نکته برای ایده پردازی:

  • به لوگو و برند رقبا نیز توجه کنید و اطلاعاتشان را جمع آوری کنید تا بتوایند از نقاط قوت و ضعفشان در صرفا طراحی لوگوی خود استفاده کنید نه اینکه کپی برداری یا ایده برداری کنید.
  • بر اساس نیاز و حوزه کسب و کار و انتظارات مشتری ایده های خود را پیاده سازی کنید.

قدم سوم: رسم ایده ها روی کاغذ

رسم ایده ها روی کاغذ

تمام ایده هایی که به ذهنتان می ­آیند را روی کاغذ رسم کنید، با ای کار خلاقیتان برای ترسیم طرح ها و الگو بیشتر می شود طرح های بیشت یعنی برای طراحی لوگو دستتان باز است و میتوانید از طرح های متنوع و ایده های مختلف استفاده کنید.

ایده هایی که رسم کرده یاد را پاک نکنید و همه را میتوانید استفاده کنید زیرا با ترکیب ایده ها یا تکمیل کردن ان ها میتوایند طرح ها و ایده های جدیدی را پیدا کنید.

قدم چهارم: لوگو در چه جاهایی باید استفاده شود

logos-responsive

در این مرحله باید محل قرارگیری لوگو مورد بررسی قرار گیرد چون باید بدانید لوگو روی بیلبوردهای سطح شهر یا در فضای مجازی و اینترنت بارگزاری می­شود، برای اینکه مکان قرارگیری لوگو بسیار مهم است مثلا اگر روی بیلبوردها قرار میگیرد میتوان با جزئیات بیشتری لوگو را طراحی کرد یا در تیزرهای تبلیغاتی میتوان لوگو را به صورت متحرک و چشم انداز بیشتر طراحی کرد و رنگ بندی، ابعاد، فونت و سایز و حتی نرم افزار مورد استفاده میتواند متفاوت است.

مکان های رایج برای استفاده ی لوگو;

  • پوستر
  • کارت ویزیت
  • بسته‌بندی محصولات
  • بنرهای تبلیغاتی
  • سربرگ
  • پروفایل های شبکه های اجتماعی
  • بیلبوردهای شهری
  • آگهی
  • تیزرهای تبلیغاتی
  • لوگوی سایت و …

قدم پنجم: انتخاب طرح اولیه

انتخاب طرح اولیه
Select the initial design of the logo

از بین ایده هایی که طراحی کردیم و طرح های که انتخاب کردیم باید یک طرح اصلی و نهایی را برای تکمیل جزئیات برگزینیم .برای این کار میتوان از ویژگی های زیر استفاده کرد:

  1. لوگویی که همه ی مراحل و اصول طراحی را رعایت کرده باشد.
  2. طرح و لوگوی موردنظر باید بهترین و نزدیک ترین طرح به طرح موردنظر مشتری باشد.
  3. بر اساس دانش و توانایی که دارید بهترین طرح را برای مشتری انتخاب کنید

چند نکته ­ی مهم در طراحی:

  • متناسب با نیاز مخاطبین طرحی ساده یا با جزئیات بیشتر درست کنید.
  • با استفاده از استراتژی مدنظر از رنگ های مناسب استفاده کنید یا در صورت لزوم لوگو را سیاه سفید طراحی کنید.
  • لوگو باید انعطلف پذیر باشد یعنی در هر جایی که لارم بود بتوان استفاده کرد مثل چاپ روی لیوان و خودکار و….
  • از برند و نام تجاری شرکت نیز در صورت صلاح دید استفاده کنید.
  • از طرح ها و لوگوی دیگران صرفا برای کامل کردن طرحتان استفاده کنید نه کپی برداری و تقلید.

قدم ششم: طرح نهایی خود را در نرم افزارهای طراحی گرافیک طراحی کنید

The final design in graphic software

حال زمان ان رسیده است که طرح انتخابی را در نرم افزارهای طراحی اجرایی کرد.حتما نباید فقط یک طرح را در نرم افزارها  طرحی کرد گاهی ممکن است چند طرح برای انتخاب داشت باشید، می­توانید آن ۲-۳ طرح راب رای اجرا انتخاب کنید و وارد محیط گرافیکی کنید.

در اینجا میتوانید تمام ایده های مد نظر خود را روی طرح ها اجرایی کنید با اعمال تغییرهای متفاوت میتوانید طرح ها متفاوتی را ترسیم کنید. مثلا با استفاده از روانشناسی رنگ ها، رنگ مناسب با طرح و کسب کار را انتخاب کنید نه اینکه از هر رنگی استفاده کنید، فونت ها و سایزها را عوض کنید. و همچنین تایپوگرافی های طرح های خود را آزمایش کنید.

قدم هفتم: استفاده از نظرات و بازخوردها برای اصلاح کار و پیشرفت کاری خود

Use comments and feedback

شاید به خودتان بگویید که طرح من خوب است چرا باید از کس دیگری کمک بگیرم و کار خودم را زیر سوال ببرم. ولی شما باید از آن ها برای پیشرفت کاری خودتان به نحو احسنت استفاده کنید.

در ترسیم طرح های خودتان از دیگران نیز مشورت بگیرید تا بتوانید طرح خود را ارتقا دهید و همچنین بارخوردهای دیگران نیز برایتان مهم باشد زیرا کمک بسزایی در طراحی به شما می­کند.

از طرح هایی که دیگران درست کرده اند نیز استفاده کنید و ایده های بهتری بگیرید و برای تکمیل جزئیات طرح انتخابی از آنها استفاده کنید.

قدم هشتم: بررسی لوگو برای تأیید نهایی یا تغییر آن در صورت لزوم

بررسی لوگو نهایی

پس از تکمیل شدن طرح لوگو، لوگو را در شبکه های اجتماعی قرار دهید تا بازخورد بقیه افراد را بگیرید و از آن بارخودها برای تکمیل و بهتر شدن و رفع مشکلات طرح استفاده کنید. با این کار بدون هزینه میتوانید طراحی را حرفه ای تر انجام دهید. از بارخوردها باید به نحوی استفاده کنید که لوگوی شما در بین رقبا بهترین بنظر برسد.

قدم نهم: ارائه‌ی طرح‌های نهایی

آخرین مرحله از مراحل طراحی لوگو انتخاب طرح نهایی و ارسال فایل به مشتری است.

برای حرفه ای نشان دادن کار خود و تاثیرگذاری بیشتر، لوگوها را به صورت موکاپ های زیبا و متنوع در اختیار مشتری قرار دهید، با این روش جذابیت بصری لوگو را بسیار زیاد میکنید. این کار برای مشتری خیلی ارزشمندتر است از زمانی که فایل ها را صرفا به صورت فایل ساده برایش ارسال کنید.

جمع بندی

برای شروع یک فعالیت و کسب و کار حرفه ای، یکی از مهم ترین عناصری که مهم است برند و لوگو شماست.

شاید فکر کنید طراحی لوگو صرفا ساختن یک لوگو است، اینگونه نیست و رعایت نکات و اصول طراحی و استفاده از ایده های خوب و متنوع باعث موفقیت یک لوگو میشود.

یکی از بهترین راه برای اینکه برندتان بین عموم مردم شناخته شود و مخاطبین را درگیر کند، استفاده از یک لوگوی حرفه ای و خاص و منحصر به فرد است. مهم تر از خود لوگو، نحوه طراحی لوگو و ایده ی طراحی آن است. زیرا اگر لوگو موفق نباشد تاثیر منفی روی برند شما میگذارد.

لوگویی که طراحی کردید باید بگونه ای باشد که مخاطبین با دیدن آن ذهنش فقط به سمت برند و محصول شما رود.

شما چه به عنوان کارفرما چه به عنوان طراح، نیاز دارید این مطالب و نکات اساسی در طراحی لوگو را بدانید تا بتوانید لوگویی موفق داشته باشید.

دیدگاه: