آخرین مقالات:
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
هوش تجاری در کسب و کار چه مزایایی دارد؟

هوش تجاری در کسب و کار چه مزایایی دارد؟

هوش تجاری حاصل تحلیل و بررسی اطلاعات یک سازمان است. هوش تجاری در کسب و کار در واقع اطلاعاتی در قسمت های مختلف یک سازمان ،نحوه عملکرد ، عوامل پیشرفت سازمان و… را در اختیار مدیران شرکت قرار می دهد.

هوش تجاری چیست؟

در تعریفی ساده تر هوش تجاری به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا عوامل سوددهی سازمان را شناسایی کنند. از طرفی آنها می توانند عوامل  مضر برای سازمان را تشخیص دهند تا سازمان را از هر گونه خطر احتمالی نجات دهند.

هوش تجاری شامل مراحل مختلف می باشد. در ابتدا اطلاعات جمع آوری و دسته بندی می شوند و سپس این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کنند در نهایت نیز آنها را به صورت اعداد و نمودار نمایش می دهند.

تاریخچه پیدایش هوش تجاری :

پیدایش آن به زمان حضور رایانه ها بر می گردد. هر چند سیستم های رایانه ای ابتدایی چندان پیشرفته نبودند اما قادر به تجزیه و تحلیل اطلاعات بودند.

چرا هوش تجاری اهمیت دارد؟

اگر یک شرکت بخواهد میزان سوددهی و عملکرد شرکت را از طریق نیروی انسانی بررسی کند به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و حتی ممکن است در داده های آن خطای زیادی باشد. اینجا است که هوش تجاری به کمک شما می آید و اطلاعات را در کمترین زمان ممکن بررسی می کند.

از مزیت های هوش تجاری این است که خرید و فروش ، ساعت و زمان و …..را بررسی می کند و بعد اطلاعات را تحلیل می کند. برای مثال به مدیران شرکت اعلام می کند که مردم در یک ناحیه چه محصولاتی را نیاز دارند. در نتیجه مدیران برنامه ی بهتری برای پیشرفت می توانند داشته باشند.

مزایای هوش تجاری :

بهره وری را افزایش می دهد:

همانطور که گفتیم هوش تجاری اطلاعاتی در باره ی سوددهی و زیان شرکت به ما می دهد. بنابراین به کمک آن می توانید سود دهی شرکت را افزایش دهید و با عوامل مضر برای سازمان آشنا شوید تا از شکست جلوگیری کنید.

کاهش هزینه:

با هوش تجاری دیگر به نیروی انسانی احتیاج ندارید در نتیجه هزینه های شما کاهش می یابد.

سیستم گزارش دهی منظم:         

هر سازمانی برای پیشرفت به یک گزارش دقیق و منظم نیاز دارد. این کار توسط انسان اگر انجام شود بسیار وقت گیر است. اما مهمترین مزیت هوش تجاری تهیه گزارش منظم است که مدیران شرکت می توانند طبق برنامه خاص عملکرد سازمان و کارکنان را زیر نظر داشته باشند.

مراحل پیاده سازی هوش تجاری:

  • مواردی که نیاز به بررسی دارند را شناسایی کنید.(فرصت ها و ریسک ها)
  • مشسخص کردن مسئولیت ها
  • تعیین  داده
  • شناسایی فروشندگان BI
  • انتخاب نرم افزار
  • شفافیت اطلاعات
  • اموزش به کارمندان
  • استقرار BI
  • تایید و تصحیح اهداف

نکته: برای هر کسب و کاری از یک نرم افزار هوش تجاری خاص باید استفاده کرد. برخی از این نرم افزار ها عبارتند از:Tibco ، Power BI و…

دیدگاه: