آخرین مقالات:
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به اهداف

استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به اهداف

استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به اهداف چیست؟

به هر برنامه ریزی و اجرای اون برنامه در فضای آنلاین برای  ارتقا کسب و کارتون، استراتژی دیجیتال مارکتینگ میگویند! مثلا سئو، کمپین های تبلیغاتی، مدیریت شبکه های اجتماعی و…. بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستن.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یعنی چی؟

به طور خلاصه، هر برنامه ریزیِ دقیق و هوشمندانه ای که برای تحقق اهداف کسب و کارتان که با استفاده از فضای دیجیتال و ابزار های آنلاین انجام میدهید، میتواند یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ باشد.

مزایای داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

  1. روند کار را برایتان شفاف میکند.
  2. به دیده شدن برند شما کمک میکند.
  3. باعث میشه اهداف بازاریابی و فروش در یک راستا قرار بگیرند.

چطور یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم؟

قدم اول:

هدف خودتان را از دیجیتال مارکتینگ مشخص کنید.

قطعا نمیشود بدون اینکه بدونیم دقیقا میخواهیم به چه چیزی برسیم، یک برنامه خوب را پایه ریزی کرد.

حتما توجه کنید که هدفی که تعیین میکنید در بازه ی زمانی مشخص دست یافتنی باشه تا بتوانید داخل آن تایم میزان رسیدن به هدف رو اندازه گیری کنید.

یک سری از اهدافی که میتوانید توی تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای خودتان بگذارید:

  1. ایجاد مشتریان جدید
  2. وفاداری مشتریان قدیمی
  3. بازاریابی محتوایی
  4. سئو و بهینه سازی سایت
  5. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

قدم دوم:

ایجاد پرسونای مشتری:

توی این مرحله در واقع باید مشتریان هدفی که میخواهیم داشته باشیم را تعیین کنیم. از طریق پرسونای مشتری می‌توانیم نیازها، خواسته‌ها و رفتارهای آنها را بهتر پیش بینی کنیم و در نهایت، عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم. هرچقدر تصویر شفاف‌تری از طرف مقابل در ذهن داشته باشیم، بیش‌تر می‌توانیم محتوا، محصول، فرایندها و مدل کسب و کار خودمان را با نیازها و خواسته‌های آن تطبیق بدهیم و رضایت مشتری را بهتر تأمین کنیم.

قدم سوم:

کسب اطلاعات راجب مشتریان و مخاطبین

شما باید بدانید که مشتریان اصلی شما دقیقا چه کسانی هستند و چرا محصول یا خدمات شما آنها را جلب کرده است؟ جز کدام گروه سنی ای هستند؟ از کدوم شهر ها هستند؟ جنسیت آنها چیست؟ Google Analytics در بدست آوردن این اطلاعات میتونه کمک عالی ای برای شما باشد. با بدست آوردن این اطلاعات میتوانید آنالیز کنید که دغدغه های مخاطب شما چیه و چطور میتوانید بهتر توجهش را جلب کنید.

قدم چهارم:

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

انتخاب کانال های بازاریابیِ مناسب شما

پس از این‌که اهداف دیجیتال مارکتینگ و مخاطب خودتان را مشخص کردید، با کمک اطلاعاتی که توی قدم قبلی بدست آورده اید باید روش‌های بازاریابی را تعیین کنید. باید روشی را انتخاب کنید که بیشتر مخاطبان هدف (که حالا خوب اونهارو میشناسید) به آن دسترسی و در آن فعالیت دارند.

نکته: بهتره که اول کانال های محدود تری رو انتخاب کنید تا با تمرکز بیشتری فعالیتتان را شروع کنید. اینکه همون ابتدا تصمیم بگیرید توی تمام پلتفرم ها همزمان تولید محتوا داشته باشید باعث میشود داخل هیچکدام عملکرد مورد نظرتان را نداشته باشید.

یکی از بهترین کانال های بازاریابی که کاملا بر اساس شرایط اختصاصی شما قابل طراحی است، وبسایته! با داشتن وبسایت اختصاصی میشه تمام آیتم هایی که شمارابه رسیدن به هدف بازاریابی نزدیک میکند را اجرایی کرد و هیچ محدودیتی در تولید محتوای متنی، عکسی، ویدیویی و غیره ندارید.

قدم پنجم:

برآورد هزینه ها و تعیین بودجه ای که در اختیار دارید.

چیزی که آشکار است، هر کدام از روش های بازاریابی دیجیتال هزینه ی مشخص خودشان را دارند. شما ابتدا باید تعیین کنید که چه مقدار بودجه را میتوانید برای بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید تا بر اساس آن بهترین روش را بر اساس نیاز های کسب و کارتان انتخاب کنید.

قدم ششم:

افراد تاثیر گذار (اینفلوئنسر) در حوزه ی خودتان را شناسایی کنید.

چیزی که باید به آن توجه کنید این است که فقط از افراد تاثیر گذار در حوزه ی کاری خودتان استفاده کنید. مثلا هیچوقت نباید کسی که بیزنسش مرتبط با کارهای زیبایی هست، تولید محتوای دیجیتالش رو به یک بلاگر در حوزه خودرو بسپرد! در هر حوزه هم افراد تاثیر گذار روش و شخصیت خاص خودشان را دارند و بهتره از فردی که بیشتر از بقیه با برند شما تناسب دارد استفاده کنید.

اینفلوئنسر ها میتونن سرعت پیشرفت شمارو یک شبه چند برابر کنن!

قدم هفتم:

رقیب های خودتان را شناسایی و آنالیز کنید.

هیچوقت شناسایی رقبا را دست کم نگیرید چون با اینکار میتوانید اطلاعات خیلی خوبی را برای تشخیص مسیر پیشرفتتون بدست بیارید.

قدم هشتم:

استراتژی های دیجیتال مارکتینگی که تا الان پیش گرفته بودید را آنالیز کنید.

ببینید مردم چقدر به محتوایی که تا الان در شبکه های اجتماعی تان منتشر میکردید توجه میکردند، چه میزان زمان را در سایتتون برای مطالعه مطالب شما میگذراندند. که با انجام این کار میتوانید پتانسیل کسب و کار، نقاط ضعف و قوت تان را شناسایی کنید و استراتژی بهتری برای دیجیتال مارکتینگ تان آغاز کنید.

پایان.

دیدگاه: