آخرین مقالات:
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
آموزش تغییر دامنه سایت فقط با ۴ مرحله ساده
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
اشتباهات رایج در استفاده از پاپ آپ ها که باید از آنها دوری کنید
موکاپ چیست و چرا مهم است؟

موکاپ چیست و چرا مهم است؟

به عنوان یک طراح یا توسعه‌دهنده، ممکن است اصطلاح «موکاپ» را زیاد شنیده باشید. اما موکاپ دقیقاً چیست و چرا در فرآیند طراحی بسیار مهم است؟ زمانی که شما یک لوگو طراحی می کنید و یا یک کار گرافیکی انجام می دهید با این روش خروجی کارتان را به مشتری می توانید نشان دهید. در این مقاله، تعریف موکاپ ها، هدف، مزایا، انواع و نحوه ایجاد آن ها را بررسی می کنم. من همچنین برخی از بهترین روش‌ها را برای استفاده از موکاپ ‌ها و ابزارهایی که می‌توانید برای ایجاد آنها استفاده کنید، به اشتراک می‌گذارم.

مقاله مرتبط: طراحی لوگو در کرمان

موکاپ چیست؟

موکاپ یک نمایش از یک طرح است که برای آزمایش و اصلاح ایده‌ها قبل از حرکت به فرآیند توسعه واقعی استفاده می‌شود. معمولاً با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مانند Sketch یا Adobe XD ایجاد می‌شود و می‌تواند تا حد نیاز ساده یا پیچیده باشد.

موکاپ ها می‌توانند شامل همه چیز از وایرفریم‌های اولیه تا رابط‌های کاملاً طراحی شده باشند. آنها همچنین می توانند عناصری مانند تایپوگرافی، طرح های رنگی و تصاویر را برای نمایش واقعی تری از محصول نهایی ترکیب کنند.

هدف موکاپ ها چیست؟

هدف موکاپ ارائه راهی برای تجسم یک طرح و ایجاد هرگونه تغییر لازم قبل از حرکت به سمت محصول نهایی است. با ایجاد یک موکاپ ، طراحان و توسعه دهندگان می توانند ایده های مختلف را آزمایش کنند و قبل از سرمایه گذاری زمان و منابع برای توسعه، مطمئن شوند که در مسیر درستی هستند.

همچنین می‌توان از موکاپ‌ها برای دریافت بازخورد از ذینفعان و مشتریان استفاده کرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از شروع توسعه، ورودی‌های طراحی را ارائه دهند. این می تواند به اطمینان حاصل شود که محصول نهایی نیازها و انتظارات همه افراد درگیر را برآورده می کند.

مزایای استفاده از موکاپ

استفاده از موکاپ در فرآیند طراحی مزایای متعددی دارد. اول از همه، آنها به طراحان و توسعه دهندگان اجازه می دهند تا ایده های مختلف را آزمایش کنند و قبل از سرمایه گذاری زمان و منابع برای توسعه، مطمئن شوند که در مسیر درستی هستند. این می تواند در درازمدت با تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی در زمان و هزینه صرفه جویی کند.

موکاپ  ها همچنین می توانند به اطمینان حاصل شود که محصول نهایی نیازها و انتظارات ذینفعان و مشتریان را برآورده می کند. با گرفتن بازخورد در مورد طراحی قبل از شروع توسعه، طراحان می توانند مطمئن شوند که همه در یک صفحه هستند و محصول نهایی موفق خواهد بود.

نمونه هایی از موکاپ های طراحی لوگو:

طراحی لوگو در کرمان
طراحی لوگو در کرمان

نمونه هایی از موکاپ های طراحی سایت:

طراحی سایت در شیراز
طراحی سایت در شیراز

مقاله مرتبط: طراحی سایت در شیراز

انواع موکاپ

انواع مختلفی از موکاپ ها وجود دارد که هر کدام هدف و سطح وفاداری خاص خود را دارند.

مدل های کم کیفیت

ماکت‌های با کیفیت پایین که به عنوان وایرفریم نیز شناخته می‌شوند، ساده‌ترین نوع ماکاپ هستند. آنها معمولاً از اشکال و خطوط اصلی تشکیل شده اند و برای آزمایش طرح و ساختار یک طرح استفاده می شوند. ایجاد آنها سریع و آسان است و آنها را به نقطه شروع عالی برای هر پروژه تبدیل می کند.

مدل های Mid-Fidelity

ماکت‌های با کیفیت متوسط از نظر جزئیات و پیچیدگی یک پله بالاتر از مدل‌های با کیفیت پایین هستند. آنها شامل عناصر طراحی بیشتری مانند تایپوگرافی، طرح های رنگی و تصاویر هستند و برای آزمایش طراحی بصری یک محصول استفاده می شوند.

موکاپ های با کیفیت بالا

ماکت های با کیفیت بالا جزئی ترین و واقعی ترین نوع ماکاپ هستند. آنها شامل تمام عناصر طراحی یک محصول نهایی هستند و برای آزمایش قابلیت استفاده و عملکرد یک طرح استفاده می شوند. آنها معمولاً آخرین مرحله قبل از حرکت به روند توسعه واقعی هستند.

چگونه یک موکاپ بسازیم

ایجاد یک ماکت یک فرآیند نسبتا ساده است. در اینجا مراحل اساسی وجود دارد:

محدوده پروژه را تعریف کنید – مشخص کنید که در حال تلاش برای انجام چه چیزی با ماکت هستید و چه عناصری را باید شامل شود.

ابزارهای خود را انتخاب کنید – تصمیم بگیرید که از کدام نرم افزار طراحی برای ایجاد ماکت استفاده کنید.

طرح اولیه را ایجاد کنید – با یک قاب سیمی با کیفیت پایین شروع کنید تا طرح و ساختار اولیه طرح را آزمایش کنید.

عناصر طراحی را اضافه کنید – هنگامی که از چیدمان راضی شدید، شروع به اضافه کردن عناصر طراحی مانند تایپوگرافی، طرح های رنگی و تصاویر کنید.

تست و اصلاح کنید – ماکت را تست کنید و قبل از رفتن به مرحله بعدی تغییرات لازم را انجام دهید.

بهترین روش ها برای استفاده از موکاپ:

در اینجا برخی از بهترین روش‌ها وجود دارد که هنگام استفاده از ماکت‌ها باید به خاطر داشته باشید:

  • با موکاپ های کم کیفیت شروع کنید . مهم است که طرح اولیه را آزمایش کنید
  • سهامداران و مشتریان را در فرآیند طراحی مشارکت دهید و بازخورد آنها را در مورد مدل دریافت کنید.
  • تست بر روی چندین دستگاه و پلتفرم . مطمئن شوید که ماکت روی دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف کار می‌کند تا از تجربه کاربری ثابت اطمینان حاصل شود.
  • ماکت را با عناصر طراحی غیر ضروری پر نکنید. روی مهم ترین جنبه های طراحی تمرکز کنید.

ابزارهایی برای ایجاد موکاپ:

ابزارهای مختلفی برای ایجاد ماکت وجود دارد، از جمله:

  • Adobe XD
  • فیگما
  • InVision Studio
  • بالسامیک

هر یک از این ابزارها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، بنابراین مهم است که بهترین گزینه را برای نیازهای شما انتخاب کنید.

مقاله مرتبط: تفاوت های کلیدی فتوشاپ وایلاستریتور

مدل‌ها در مقابل نمونه‌های اولیه- تفاوت چیست؟

در حالی که مدل‌ها و نمونه‌های اولیه مشابه هستند، تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد.  موکاپ یک نمایش با کیفیت بالا از یک طرح است که برای آزمایش و اصلاح ایده‌ها قبل از حرکت به فرآیند توسعه واقعی استفاده می‌شود. از سوی دیگر، نمونه اولیه، نمایشی کاربردی از یک طرح است که برای آزمایش قابلیت استفاده و عملکرد یک محصول استفاده می شود.

نتیجه گیری

در نتیجه،  موکاپ  ابزاری ضروری برای طراحان و توسعه دهندگان هستند. آنها راهی برای تجسم یک طرح و ایجاد هرگونه تغییر لازم قبل از حرکت به محصول نهایی ارائه می دهند. با استفاده از موکاپ  ها، طراحان و توسعه‌دهندگان می‌توانند در زمان و هزینه خود با تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی صرفه‌جویی کنند.

دیدگاه: